Saturday, March 14, 2015

فى نقد العاصمة الجديدة



أولاً : الموقع غير مناسب على الإطلاق بل هو أحد أسوء الإختيارات لإقامة عاصمة جديدة,حيث يقع فى نطاق منطقة إمتداد عمرانى  غير مخطط و شبه عشوائى مما يؤدى إلى حتمية إتصال الإمتداد العمرانى من العاصمة الحالية إلى العاصمة الجديدة لتصبح كتلة عمرانية واحدة تزيد من الإزدحام و التكدس و التلوث و الضغط على وادى النيل و الغريب أنه خلال عرض فكرة العاصمة الجديدة يتم الإشارة إلى توقع وصول سكان القاهرة إلى 40 مليون بحلول عام 2050 و السؤال هل الحل هو الإصرار على تكتل و تكدس كل  هذا العدد من السكان فى نطاق إقليمى واحد ,أم العمل على التنمية المستدامة لأقاليم عمرانية أخرى بعيدة عن الوادى و الدلتا ؟

ثانياً : العاصمة الجديدة تبدو للوهلة الأولى و كأنها طبقية جداً و يتم عرض الفكرة من مدخل أن ما سيقام بتلك المدينة سيكون أكبر من مثيله فى نيويورك و لندن و ستكون "دبى" جديدة على أرض مصر و السؤال هل أساساً نيويورك و لندن و دبى تصلح لإحتياجات الشعب المصرى و هل تلك المدن تمثل أساساً نموذج عمرانى يحتذى به ؟ و هل هذا المدخل يمثل أى نوع من أنواع أسس التخطيط العمرانى , و كيف يتم تحقيق أسس العدالة الإجتماعية و الإحتياجات الأساسية للعمال و الفلاحين و الشعب بشكل عام, كيف تحل هذه 
العاصمة مشاكل التدهور العمرانى الذى يزداد إنتشاراً ؟

ثالثاً : ليس واضحاً من خلال العرض إعتبار "المقياس البشرى" فى التخطيط كما يبدو أنه يتم تصميم مدينة جديدة مخصصة للسيارات و غير واضح مدى الأخذ فى الإعتبار تصميم أماكن الخدمات الأساسية على مسافات قابلة للمشى أو الوصول إليها بالدراجات أو تصميم شبكة مخصصة للدراجات و تحفيز إستخدام وسائل النقل العام و كل ذلك من أسس تطوير و تصميم المدن الحديثة.

رابعاً : ذلك الموقع لا يحتوى على موارد مستقلة للمياه و الطاقة و بالتالى سيكون مصدر المياه نهر النيل مما يزيد من الضغط عليه و مصادر الطاقة غير واضحة و إن كان يبدو أن هناك خطة للإعتماد على الطاقات البديلة و المتجددة و خاصة الطاقة الشمسية و ذلك أمر إيجابى و لكن غير واضح المعالم بعد.

بالإضافة إلى ما سبق ذكره هناك العديد من التساؤلات و المخاوف الأخرى و لكن تحتاج لمناقشتها معرفة المزيد من التفاصيل عن أسس تخطيط و تصميم المدينة.

هناك العديد من الأسس الواجب أخذها فى الإعتبار عند التخطيط للإمتداد العمرانى فى مصر منها العمل على تخفيف الضغط على الوادى و الدلتا و العمل على تنمية مستدامة للأفاليم العمرانية المصرية على مساحة مصر الواسعة بعيداً عن مناطق التكدس و التكتل السكانى الحالية.

1 comment:

  1. انت كلامك صح،،بس اولا المشروع ده سامعين عنه ومتخططله من ايام المحروق مبارك ونزل تاني في برنامج السيسي اللي الناس مقرتهوش وبتقول معندهوش برنامج،،ثانيا المشروع هيتكلف 75 مليار للمرحلة الاولى فده اكيد مبلغ ضخم جدا ويمكن اكبر من لو حسبناه بفكرة ان الكيلومتر بيتكلف مليون جنيه ثالثا انت بتتكلم في مشروع هيخلص في 2050 يعني لسة بدري اوي وواخد وقته جدا انتي بتتكلم في 35 سنة يعني لو معملناش كده دلوئتي هنعيش فوق بعض لما تبقى القاهرة فيها 40 مليون ،،،رابعا قاهرة ايه دي اللي عايز تصلحها انت عايش في كوكب تاني ولا ايه ده احنا ايام مشاريع التخطيط في الكلية واحنا كلنا قلنا الحل الامثل هوة قنبلة ونبني من جديد ومكناش بنئلش كنا بنتكلم بجد او نبني حاجة جديدة ننقل فيها وبعدين نصلح القديم أو نعمله بيزنيس سنتر او نعملها مدينة اثرية،،، خامسا وديه الاهم لما انشاء الله تيجي تنورنا في دبي وتشوف الهبل اللي هنا وتعرف ان كل ده اتبنى في 10 سنين هتعرف ان المشروع ده ناجح جدا ده كفاية ان اعمار اللي هتعمله وما ادراك باعمار،،،ولو بتتكلم منين هنجيب الفلوس سهلة وبسيطة لما المدينة ديه تتقسم ويبدئوا فيها وتلاقي اعمار فتحت المبيعات اون ساين وانا وانت وكل الناس هنجري نشتري شقق بتقسيط علة 10 سنين زي مدينتي والرحاب هتيجي المليارات بمكاسبها

    ReplyDelete